V českých zemích se ve stále větší míře začalo prosazovat užívání elektrické energie a spalovacích motorů. Od roku 1881 vznikaly v českých městech a obcích elektrárny. Do roku 1914 zde bylo v provozu asi 290 elektráren, které elektřinou zásobovaly více než polovinu obyvatel českých zemí. V roce 1896 založil v Praze – Vysočanech Emil Kolben továrnu na elektrické stroje a přístroje. V dalších dvaceti letech se vyvinula v jeden z nejvýznamnějších rakousko – uherských podniků.
Parnímu provozu začal na konci 19. století konkurovat benzinový spalovací motor. V roce 1897 vyrobila továrna na kočáry v Kopřivnici první český automobil se spalovacím motorem. Tento vůz se nazýval Präsident. Roku 1895 vznikla v Mladé Boleslavi továrna Laurin & Klement. Automobily se spalovacím motorem se v českých zemích postupně vyráběly v Kopřivnici, v Praze, Mladé Boleslavi a v Liberci.