Parní lokomotiva

1003Velký význam měla pára v dopravě. První parní stroj sestrojil James Watt. Poté stačilo přidělat parnímu stroji kola a postavit jej na koleje, aby vznikla parní lokomotiva. Byla sestrojena v Anglii. Utáhla osm vozů a jela rychlostí až šest kilometrů za hodinu. Nejdříve jezdila v dolech, později i na železnici. U nás byla první železnice v provozu v roce 1828, a to koňská z Českých Budějovic do Lince v Rakousku. Sloužila k přepravě soli a lidí. Vagony připomínající dostavníky táhlo po kolejích koňské spřežení a celá cesta nákladu trvala více než tři dny, přeprava lidí 14 hodin. Koněspřežka byla dlouhá 129 km. Přibližně každých 20 kilometrů byla vložena přepřahací stanice, kde byly vyměňovány koňské potahy. Doprava se řídila přesně stanoveným jízdním řádem. Po trati jezdily osobní vlaky zásadně poklusem, nákladní rychlostí normálního koňského chodu.

Prvním vlakem taženým parní lokomotivou, se kterým se Pražané seznámili, byl Český lev. Byl předváděn v květnu 1841, kdy jezdil na krátké kruhové železnici na Žofíně. Nově se stavěla Severní státní dráha z Prahy do Olomouce, po které vyjel první vlak v roce 1845. Na všech stanicích, ozdobených triumfálními branami, vítaly projíždějící pasažéry davy obyvatel. Lidé se zpočátku těchto vynálezů báli. Tvrdilo se například, že při rychlé jízdě vlakem nebude ve vagónech vzduch a cestující nebudou moci dýchat.

vlevovpravo