Pouštění žilou patřilo k tradičním metodám středověkého lékařství. Mělo na svědomí více životů než nejkrutější války. Lidi kosilo téměř jako mor, ovšem naši předkové na něj nedali dopustit. V těchto dobách se sice budoucí lékaři seznamovali s vlastnostmi léčivých bylin a s přípravou složitějších léků, ale zároveň byli varováni před přílišným spoléháním na jejich účinky. Důvěru měli především vkládat v původce veškerého lékařského umění – v Boha. Platil názor, že nejlepší lékař je ten, který jen kroutí bezradně hlavou, a nejlepší medicínou je pokání a modlitba.
Centrem lékařské péče je v raném středověku klášter. Mniši mají nemocným sloužit stejně, jako by sloužili Kristu. Léčba a ošetřování jsou aktem milosrdenství a křesťanské lásky. Ve 13. století ovšem biskupové rozhodli, že mniši nemohou studovat lékařství za účelem pozemského zisku. Lékařství se 14. století přesouvá na nově vzniklou univerzitu. Zde se studenti učí poznávat lidské orgány a jejich funkce, určovat nemoci z moči, pulsu a krve. Vyrábějí masti, čípky, dávidla a lektvary.
Největší pohromu představoval mor (černá smrt). Této nemoci se nesmírně dařilo ve špinavých a přelidněných městech. Nikdo z lidí netušil, jak ji léčit či zabránit jejímu šíření.
Objevovali se také sebemrskači, kteří putovali 33 dní od města k městu a přitom své tělo mrskali důtkami. Tím od sebe odháněli veškeré hříchy a nemoci. Ovšem spíš přispívali k tomu, že se nákaza šířila dále.